 |
Cieľom Výchovy k manželstvu a rodičovstvu (ďalej len VMR) je vychovávať sociálne, morálne a emocionálne zrelé osobnosti, schopné konať a správať sa v súlade s etickými normami a hodnotami uznávanými danou spoločnosťou vo svojom sexuálnom, manželskom a rodinnom živote. Tak, aby žiaci konali a správali sa v súlade s morálnymi zásadami spoločnosti, vedeli odolávať negatívnym vplyvom okolia a dokázali v dospelosti vybudovať harmonické partnerské vzťahy založené na láske, úcte, vernosti, tolerancii a zodpovednosti, dokázali byť zodpovednými a láskavými rodičmi. |
VMR má multidisciplinárny charakter. Obsahovo v sebe integruje filozofické, sociologické, psychologické a biologické poznatky o manželstve, rodinnom živote a intímnych vzťahoch.
|
Obsah VMR sa realizuje prostredníctvom predmetov slovenský jazyk a literatúra, občianska náuka, vlastiveda a prírodoveda, resp. biológia a etická a náboženská výchova. Za plnenie obsahu VMR sú zodpovední učitelia daných vyučovacích predmetov, triedni učitelia, ako aj koordinátor. |
 |
Na primárnom stupni vzdelávania obsah VMR tvorí:
- Výchova v rodine;
- Zásady zdravého života;
- Negatívne dôsledky fajčenia, alkoholu a ďalších drog na zdravie a správanie človeka;
- Rovnoprávnosť pohlaví;
- Vznik a vývoj ľudského jedinca;
- Zmeny v organizme dieťaťa v období puberty.
|
Na sekundárnom stupni vzdelávania obsah VMR tvoria témy:
- Priateľstvo;
- Kultivované dospievanie a vývinové úlohy tohto obdobia, chcem byť sám sebou v názoroch, postojoch i v správaní;
- Anatómia a fyziológia rozmnožovacích ústrojov;
- Zodpovedný prístup k sexualite, sebaúcta i úcta k druhým;
- Negatívny vplyv alkoholu, drogových i vzťahových závislostí na sexuálne a reprodukčné zdravie človeka;
- Zásady bezpečného správania.
|
 |
Témy VMR sa riešia priebežne, prelínajú sa celým výchovno-vzdelávacím procesom a nie sú limitované aktivitami uvedenými nižšie. Problematika VMR by mala byť implementovaná v rámci viacerých vzdelávacích oblastí a predmetov. Plnenie cieľov VMR zároveň predpokladá spoluprácu rodiny a školy a tiež aktívne zapojenie sa žiakov.
Okrem diskusií a prednášok sú vhodnou metódou aj výtvarné či slohové spracovania tém. |