Pracovná náplň CŠPP
Mgr. Marieta Hoffmannová
Školský logopéd
Logopedická diagnostika, intervencia, poradenstvo

Odborná logopedická starostlivosť je v našej poradni zameraná na poradenstvo, diagnostiku a intervenciu porúch (získané) a chýb (vrodené) reči u detí. Cieľovou skupinou sú deti s intaktným intelektom, deti s mentálnym a viacnásobným postihnutím.

  1. Logopedická diagnostika - logopedické vyšetrenie, ktoré je východiskom pre nadväzujúcu logopedickú starostlivosť a určenie logopedickej prognózy
  2. Logopedická intervencia
  3. Logopedické poradenstvo

Zhrňujúci názov pre všetky chyby a poruchy reči je pojem narušená komunikačná schopnosť (NKS). Tá je podľa odbornej literatúry definovaná nasledovne: Komunikačná schopnosť človeka je narušená vtedy, keď niektorá rovina (alebo niekoľko jazykových rovín súčasne) jeho jazykových prejavov pôsobí interferenčne vzhľadom na jeho komunikačný zámer. Zjednodušene povedané - ak cítime, že reč nášho komunikačného partnera (hovoriaceho tým istým jazykom ako my) sa v niečom líši od normy, odhliadnuc od jeho nárečia a sociálneho prostredia, z ktorého pochádza.

Druhy NKS:
  1. vývinová bezrečnosť - narušený vývin reči
  2. získaná psychogénna bezrečnosť - mutizmus
  3. narušenie zvuku reči - fufnavosť
  4. narušenie plynulosti reči - zajakavosť, brblavosť
  5. narušenie článkovania reči - dyslália, dysartria
  6. poruchy hlasu
  7. symptomatické poruchy reči - poruchy reči pri iných, dominujúcich postihnutiach
  8. narušenie grafickej podoby reči - dyslexia, dysgrafia,dyskalkúlia)
  9. kombinované chyby a poruchy reči