Pracovná náplň CŠPP
Mgr. Marieta Hoffmannová
Školský logopéd
Logopedická diagnostika, intervencia, poradenstvo
Odborná logopedická starostlivosť je v našej poradni zameraná na poradenstvo, diagnostiku a intervenciu porúch (získané) a chýb (vrodené) reči u detí. Cieľovou skupinou sú deti s intaktným intelektom, deti s mentálnym a viacnásobným postihnutím.
- Logopedická diagnostika - logopedické vyšetrenie, ktoré je východiskom pre nadväzujúcu logopedickú starostlivosť a určenie logopedickej prognózy
- Logopedická intervencia
- na základe výsledkov diagnostikovania predkladanie návrhov, podnetov a opatrení na nápravu, odstránenie, či zmiernenie narušenej komunikačnej schopnosti
- individuálne logopedické služby žiakom školy
- Logopedické poradenstvo
- konzultačné a poradenské služby pre rodičov, prípadne zákonných zástupcov dieťaťa i pedagógov školy
- spolupráca s inými odborníkmi CŠPP
Zhrňujúci názov pre všetky chyby a poruchy reči je pojem narušená komunikačná schopnosť (NKS). Tá je podľa odbornej literatúry definovaná nasledovne: Komunikačná schopnosť človeka je narušená vtedy, keď niektorá rovina (alebo niekoľko jazykových rovín súčasne) jeho jazykových prejavov pôsobí interferenčne vzhľadom na jeho komunikačný zámer. Zjednodušene povedané - ak cítime, že reč nášho komunikačného partnera (hovoriaceho tým istým jazykom ako my) sa v niečom líši od normy, odhliadnuc od jeho nárečia a sociálneho prostredia, z ktorého pochádza.
Druhy NKS: |
- vývinová bezrečnosť - narušený vývin reči
- získaná psychogénna bezrečnosť - mutizmus
- narušenie zvuku reči - fufnavosť
- narušenie plynulosti reči - zajakavosť, brblavosť
- narušenie článkovania reči - dyslália, dysartria
- poruchy hlasu
- symptomatické poruchy reči - poruchy reči pri iných, dominujúcich postihnutiach
- narušenie grafickej podoby reči - dyslexia, dysgrafia,dyskalkúlia)
- kombinované chyby a poruchy reči
|