Pracovná náplň CŠPP
Mgr. Erika Skovayová
Poradenstvo v oblasti pervazívnych vývinových porúch (PVP)
V našej poradni sa už niekoľko rokov venujeme práci so žiakmi s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami (legislatívna skratka pre deti s detským autizmom, atypickým autizmom, Aspergerovým syndrómom a ďalšími PVP, vzdelávané v ZŠA alebo formou individuálnej integrácie na iných typoch škôl), ale i deťom, u ktorých diagnostický proces iba prebieha, prípadne bolo vyslovené podozrenie rodičmi či pedagógmi dieťaťa.
Našou cieľovou skupinou sú teda nielen žiaci našej školy (Základná škola pre žiakov s autizmom), ale i žiaci iných špeciálnych škôl, špeciálnych tried, materských škôl, bežných i výberových základných aj stredných škôl. Z toho vyplýva i vekové rozloženie našich klientov, a to od raného veku až po obdobie ukončenia vzdelávania dieťaťa.
Prehľad aktivít a služieb, ktoré naša poradňa klientom poskytuje
- poradenská a konzultačná činnosť pre rodičov a pedagógov detí s PVP
- špeciálno-pedagogické vyšetrenia - účasť na diagnostike pervazívnych vývinových porúch v kooperácii s psychológom a detským psychiatrom
- vyšetrenia detí prijímaných na ZŠA Hálkova 54, Ba
- integrácia žiakov s autizmom alebo ďalšími PVP do MŠ, ZŠ a SŠ - príprava, návrh a realizácia individuálnej integrácie
- spolupráca so školami integrujúcimi žiakov s autizmom, vypracovanie doporučení pre IVP integrovaných žiakov, kooperácia pri riešení aktuálnych problémov
- osvetová a prednášková činnosť
- priama intervencia - rozvíjanie komunikačných schopností, sociálnych zručností a ďalších deficitných oblastí žiakov s autizmom alebo ďalšími PVP
Prehľad varovných príznakov
Symptómy detského autizmu a ďalších PVP sa manifestujú v 3 oblastiach, ktoré nazývame triáda postihnutia - kvalitatívne narušená komunikácia, kvalitatívne narušené sociálne interakcie a špecifické aktivity a záujmy. Aj prvé príznaky, ktoré by rodičia, pedagógovia či pediatri nemali prehliadať, môžeme zahrnúť do spomenutej triády:
- Reč a komunikácia
- ťažkosti so zdieľanou pozornosťou, s budovaním zrakového kontaktu
- absencia bežných detských gest, absencia ukazovania na objekty záujmu
- chudobná alebo neadekvátna mimika
- nereagovanie na vlastné meno, problémy s plnením inštrukcií
- podozrenie na poruchu sluchu, prípadne zraku
- oneskorený vývin reči, prípadne náhly regres po normálnych počiatočných štádiách vývinu reči až po úplnú absenciu rečových schopností
- skorý vývin reči, hypertrofované rečové schopnosti, slovník i vyjadrovanie dospelých
- časté opakovanie položených otázok, výrokov komunikačného partnera, reklamných sloganov, či statí z rozprávok
- deficity v prozódií reči (melódia, tempo, rytmus, sila hlasu a pod.), agramatizmy, neologizmy, problémy so zámenami
- doslovnosť v porozumení
- problémy so začatím a vedením rozhovoru, nezáujem o spätnú väzbu od komunikačného partnera, presadzovanie vlastných tém
- Sociálne interakcie
- často ambivalentný vzťah k matke či obom rodičom
- neprejavovanie emócií, empatie i navonok citový chlad až bezcitnosť k najbližším
- problémy s prijímaním autority, pravidiel, negativizmus
- nezáujem o rovesníkov, prípadne neschopnosť adekvátne vstúpiť do interakcie, uprednostňovanie solitérnej aktivity
- v predškolskom veku časté pozorovanie rovesníkov, prípadne paralelná hra
- pseudosamostatnosť - dieťa sa radšej samo "obslúži", ako by malo odkomunikovať svoj zámer, záujem
- zlý odhad sociálnych situácií, nevhodné reakcie, chýbanie zábran
- Špecifické aktivity a záujmy
- neprimerané zaobchádzanie s predmetmi
- odlišná hra - dieťa s predmetmi, hračkami manipuluje, zoraďuje ich, zaujíma ho detail predmetu a opomína pritom jeho funkčnosť
- preferencia solitérnej hry, v prípade spoločnej hry nanucovanie vlastných schém hry, pravidiel
- dlhodobý záujem o 1 rozprávku, hru, hračku, aktivitu, rovnaké "scenáre" hier, lipnutie na obľúbených objektoch a aktivitách
- ťažký odklon pozornosti od obľúbenej aktivity
- problematická adaptácia na zmeny, lipnutie na nemennosti
- špecifické záujmy týkajúce sa čísel, dopravy, histórie, vesmíru, plánov stavieb, ochrany životného prostredia a pod.
Okrem príznakov z okruhu triády sa často vyskytujú i sekundárne príznaky:
- hypo- alebo hyperaktivita
- poruchy stravovania
- poruchy spánku
- neschopnosť rozpoznať reálne nebezpečenstvo
- neprimeraná reakcia na bolesť
- motorická neobratnosť - problémy s bicyklovaním, hojdaním,...
- deštruktívne, agresívne alebo sebapoškodzujúce správanie
- smiech alebo plač bez zjavného podnetu
- dobrá mechanická pamäť.
Je nutné si uvedomiť, že každé dieťa s autizmom alebo príbuznými poruchami je individualita, a teda neexistuje univerzálny symptomatický obraz, vyššie spomenuté "varovné signály" sú iba akýmsi výpočtom najčastejších príznakov.
Nakoľko je veľmi dôležité dieťa čo najskôr "podchytiť", porozumieť mu, naučiť sa k nemu správne pristupovať, a tým zvýšiť kvalitu života jemu i celej rodine, do popredia vystupuje otázka včasnej diagnostiky. Správne "pomenovanie" problému dá totiž rodičom po prvotnom šoku do rúk možnosti reálnej pomoci dieťaťu.
Detský autizmus, Aspergerov syndróm a príbuzné poruchy nie sú síce v medicínskom ponímaní vyliečiteľné, ale čiastkové problémy a deficity sú riešiteľné, a to predovšetkým špeciálnopedagogickými metódami a prostriedkami. Cieľom každého terapeutického prístupu je dosiahnutie čo najvyššej miery samostatnosti a eliminovanie nežiadúcich prejavov v správaní dieťaťa.
Erika Skovayová
špeciálny pedagóg