Pracovná náplň CŠPP
Mgr. Erika Skovayová
Poradenstvo v oblasti pervazívnych vývinových porúch (PVP)

V našej poradni sa už niekoľko rokov venujeme práci so žiakmi s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami (legislatívna skratka pre deti s detským autizmom, atypickým autizmom, Aspergerovým syndrómom a ďalšími PVP, vzdelávané v ZŠA alebo formou individuálnej integrácie na iných typoch škôl), ale i deťom, u ktorých diagnostický proces iba prebieha, prípadne bolo vyslovené podozrenie rodičmi či pedagógmi dieťaťa.

Našou cieľovou skupinou sú teda nielen žiaci našej školy (Základná škola pre žiakov s autizmom), ale i žiaci iných špeciálnych škôl, špeciálnych tried, materských škôl, bežných i výberových základných aj stredných škôl. Z toho vyplýva i vekové rozloženie našich klientov, a to od raného veku až po obdobie ukončenia vzdelávania dieťaťa.

Prehľad aktivít a služieb, ktoré naša poradňa klientom poskytuje

Prehľad varovných príznakov

Symptómy detského autizmu a ďalších PVP sa manifestujú v 3 oblastiach, ktoré nazývame triáda postihnutia - kvalitatívne narušená komunikácia, kvalitatívne narušené sociálne interakcie a špecifické aktivity a záujmy. Aj prvé príznaky, ktoré by rodičia, pedagógovia či pediatri nemali prehliadať, môžeme zahrnúť do spomenutej triády:

  1. Reč a komunikácia

  2. Sociálne interakcie

  3. Špecifické aktivity a záujmy

Okrem príznakov z okruhu triády sa často vyskytujú i sekundárne príznaky:

Je nutné si uvedomiť, že každé dieťa s autizmom alebo príbuznými poruchami je individualita, a teda neexistuje univerzálny symptomatický obraz, vyššie spomenuté "varovné signály" sú iba akýmsi výpočtom najčastejších príznakov.

Nakoľko je veľmi dôležité dieťa čo najskôr "podchytiť", porozumieť mu, naučiť sa k nemu správne pristupovať, a tým zvýšiť kvalitu života jemu i celej rodine, do popredia vystupuje otázka včasnej diagnostiky. Správne "pomenovanie" problému dá totiž rodičom po prvotnom šoku do rúk možnosti reálnej pomoci dieťaťu.

Detský autizmus, Aspergerov syndróm a príbuzné poruchy nie sú síce v medicínskom ponímaní vyliečiteľné, ale čiastkové problémy a deficity sú riešiteľné, a to predovšetkým špeciálnopedagogickými metódami a prostriedkami. Cieľom každého terapeutického prístupu je dosiahnutie čo najvyššej miery samostatnosti a eliminovanie nežiadúcich prejavov v správaní dieťaťa.


   Erika Skovayová   
špeciálny pedagóg